Nog te vaak zie ik in organisaties dat ze een prachtig CRM-systeem hebben en dan denken dat dat de sleutel tot succes is. Dat dan de omzet omhoog gaat. Echter wanneer je een CRM-systeem niet goed gebruikt dan is het een last voor medewerkers. Zij ervaren het dan als nog meer werk en gedoe. Een CRM-systeem werkt alleen voor je organisatie als iedereen het belang inziet van wat je ermee kunt en hoe eenvoudig het werkt. Wanneer jouw CRM-systeem perfect aansluit bij je salesproces en iedereen doet wat hij moet doen, zul je ervaren dat je doelgerichter en effectiever kunt werken.

Bij een goed ingericht CRM-systeem hoort een goed ingericht salesproces. Onderstaande vragen helpen je om allereerst jouw salesorganisatie in kaart te brengen.

  • Welke afdelingen zijn betrokken bij het salesproces?
  • Hoe ziet het salesproces er stap-voor-stap uit?
  • Wie is verantwoordelijk voor wat?
  • Wat zijn de KPI’s van het salesteam?
  • Wat wil je meten?

Heb je dit overzichtelijk? Dan kan jouw softwareleverancier dit implementeren in je CRM-systeem. SalesInvest begeleidt organisaties hierbij en activeert medewerkers zodat ze gaan inzien dat het CRM-systeem voor hen werkt. Als gespreksverslagen, offertes, de klantstatus, geplande taken en omzetcijfers up-to-date zijn, weet je precies waar je staat, welke prospect of klant aandacht behoeft en welke omzet je wanneer kunt verwachten.