Het gebeurt nog te vaak dat potentiële klanten afhaken omdat er iets niet goed gaat in het salesproces. Leads die niet worden opgevolgd, offertes die niet worden nagebeld en afspraken die niet worden nagekomen staan in de top 3 van ergernissen. Niet alleen het salesteam is hiervoor verantwoordelijk, maar iedereen die betrokken is bij de reis die de klant maakt binnen jouw organisatie.

Wil je het proces om van een warme lead een tevreden klant te maken vlekkeloos laten verlopen? Integreer dan duidelijke en doelgerichte KPI’s in het salesproces, zodat iedereen weet wat hij moet doen en binnen welke termijn.

Bijvoorbeeld:

  • Maandelijks 4 nieuwe klanten binnenhalen
  • Offertes versturen binnen 24 uur na aanvraag
  • Offertes opvolgen binnen 14 dagen
  • Implementatie plannen 1 dag na akkoord offerte
  • Factuur verzenden binnen 2 dagen na afronding

KPI’s zijn heldere, meetbare indicatoren voor succes. Als je gaat sturen op cijfers zul je merken dat mensen zich minder persoonlijk aangevallen voelen en men meer in bedrijfs- en klantbelang gaat denken. Collega’s ervaren hierdoor meer vrijheid om mee te denken hoe ze elkaar kunnen versterken en helpen. Werk je als team klantgericht, doelgericht en efficiënt? Dan is meer omzet én meer werkplezier gegarandeerd!